merupakan reseller pelbagai produk Kecantikan dan Kesihatan,
beroperasi secara ONLINE sepenuhnya.

For any enquiry, please SMS/ WHATSAPP
+6012 397 3713
(STRICTLY NO CALL)

Mobile Shopping with Online Banking!
💖 ShopeeMY / VeLariz
💖 Instagram / VeLarizGroup
💖 Facebook / Velariz


owned by :
JUTA LARIS RESOURCES SA0347905-W

=======================


Assalamualaikum/ Good Morning!
.
We are REBRANDING our NAME with same company and more to LOVE!
Let's CELEBRATE with us! Every purchase value RM200 and above from our 1ST 100 CUSTOMERS
WILL GET A MYSTERY GIFT WORTH RM139.90.
Queue start from 1st Ramadan onwards!
.
#HappyShoppingWithUs
#HappyFasting
#Salam2Ramadan
#VeLariz
#MyBeautyShoppee



Friday 11 January 2013

Ingin Berkahwin Vs Perlu Berkahwin


Ketika kita membuat nekad untuk berkahwin, wajarlah kita membuat keputusan dengan beberapa 'purpose' atau tujuan. Adalah mustahil seseorang yang bangun pagi tiba-tiba terkedu;

'eh nak kahwin laa hari nih'.
'Kahwin hari ni, nak buat ape ye..?'

Sesungguhnya kahwin bukan lah untuk sehari dua, tetapi untuk seumur hidup. Pasangan yang akan kita bawa insyaAllah destinasinya adalah hingga ke syurga. Dari pasangan itulah kita sempurnakan fitrah kehidupan kita. Memenuhi tuntutan nafsu yang dihalalkan agama untuk zuriat yang mendoakan kita apabila kita sudah meninggal dunia nanti. Jadi, kita mesti ada alasan yang kukuh kenapa kita hendak berkahwin, dan kenapa kita perlu berkahwin.

Semua setuju dengan tujuan perkahwinan yang signifikannya adalah bertujuan untuk memenuhi keperluan hidup, tuntutan fitrah manusia, sebagai kesinambungan generasi, tuntutan sunnah nabi dan sebagainya. Namun setiap manusia pastilah mempunyai 'alasan tersendiri' mengapa dia ingin berkahwin dan perlu kepada sebuah perkahwinan.

'Ingin  Berkahwin Vs Perlu Berkahwin

Ingin dan perlunya kepada sebuah perkahwinan adalah dua perkara yang berbeza. Semua orang ingin berkahwin, tetapi inginkan sebuah perkahwinan bukanlah menunjukkan kepada perlunya sebuah perkahwinan. Analoginya umpama mengapa kita terasa ingin untuk makan? Sudah tentulah kita ingin makan mungkin adalah kerana kita berasa lapar, aatau kerana makanan yang kita lihat itu terasa sedap atau kerana makanan tersebut adalah makanan kegemaran kita. Namun, apabila kita mempersoalkan mengapa kita perlu makan, maka jawapan yang paling tepat ialah kita perlu untuk makan untuk hidup.
Maka seharusnya perlu bijak berfikir dan membezakan dengan betul, kenapa kita ingin berkahwin dan kenapa kita perlu berkahwin.
Apabila kita ingin berkahwin, selalunya kita akan cenderung kepada memikirkan perkara-perkara yang lebih kepada keseronokan dan menarik sahaja di dalam perkahwinan. Justeru, tidak lah mustahil orang yang memikirkan hanya 'ingin berkahwin' mudah untuk kalah di dalam mengawal nafsu dan pertimbangan rasionalnya mudah dikaburi. Umpama seseorang yang ingin berkahwin untuk suka-suka atau sebab sangat-sangat cintakan si dia, maka demikianlah juga 'perjalanan' perkahwinan yang bakal dihadapi nanti, akan lebih ke arah keseronokan semata-mata.

Namun, seseorang yang memikirkan perlunya berkahwin, pemikirannya lebih bermatlamat, matang dan halatujunya kepada sebuah perkahwinan. Walaupun kadangkala fikirannya tersasar ke arah 'nafsu' namun ianya dapat dilandaskan semula kepada matlamat perkahwinan itu sendiri.  Dengan adanya pemikiran yang bermatlamat, akan membawa kepada siapa yang wajar untuk kita kahwini. Gadis sepertimanakah yang bakal menjadi ibu kepada anak-anak kita. Suami manakah yang akan menjadi pemimpin dalam keluarga kita nanti.

Bersedia Vs Belum Bersedia

Ramai yang akan bertanya, adakah umur dalam 20-an itu terlalu muda untuk berkahwin? Jika era ini, mungkin ramai yang akan berpendapat usia dalam 20-an itu adalah terlalu muda untuk sebuah perkahwinan. Jika ditanya kepada generasi veteran, mungkin ada yang berpendapat dengan berkahwin dalam lingkungan umur demikian agak sedikit 'terlewat', dan mungkin ada juga yang berpendapat ianya umur yang sesuai untuk berkahwin.
Apapun, berkahwin muda atau tidak bukanlah suatu perkara yang perlu dipanjang-panjangkan kerana awal atau lambat adalah termasuk di dalam taqdir seseorang hamba tersebut. Ianya telah pun ditentukan oleh Allah SWT dan telah pun tertulis sejak azali lagi. Persoalannya adalah sama ada seseorang itu terlah bersedia atau belum untuk menuju fasa seterusnya.

Sekiranya seseorang itu memilih untuk berkahwin pada usia muda, maka seharusnya memikirkan dengan mendalam persoalan mengapa perlunya perkahwinan itu berlaku. Jika sekiranya perkara tersebut tidak difikirkan sebaik mungkin ianya adalah tindakan tidak matang dikala usia muda.  Sebagai contoh ingin berkahwin kerana 'Impulsive behaviour' atau 'external pressure' saat melihat sahabat-sahabat yang lain telah berkahwin seorang demi seorang  sorang demi sorang kahwin (terutamanya muslimat).
 

Kesimpulannya, jika kita melangkah ke fasa seterusnya, dari bujang kepada hidup berumah tangga maka perlulah ditanyakan diri sendiri mengapa perlunya kita berkahwin. Hadamkan lah soalan untuk kita fikirkan, kenapa perlunya perkahwinan itu berlaku. Sesungguhnya, dalam lautan manusia di bumi Allah ini kita memilih untuk mendamba hidup pada hanya seorang sahaja.  Tidak bosan kah? Tidak jemu kah? Tak mual kah? Menatap wajah yang sama saban hari selama bertahun-tahun. Mungkin persoalan itu bakal terjawab bila sudah mengalami sendiri pengalaman tersebut. Mungkin itulah kuasa cinta yang disandarkan kepada Allah yang perlu dirungkai dialam perkahwinan nanti. Dan itulah hikmah penciptaan Allah

" Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir."
(Surah ar-Ruum ayat 21)

Semoga Allah mengurniakan sebuah rumah tangga yang penuh keberkatan, bersama isteri dan anak-anak yang soleh.


"Dan hamba-hamba yang beriman itu berdoa, Wahai Tuhan kami kurniakanlah untuk kami isteri-isteri kami dan anak-anak kami yang jadi penyejuk mata kami dan jadilah kami petuan orang-orang yang muttaqin."

(Surah al-Furqan ayat 74)

- Artikel iluvislam.com


Biodata Penulis

Mohd Redhuan Abdul Muin merupakan seorang pelajar tahun akhir perubatan di Ireland. seorang bapa dan suami yang ingin membawa keluarga bersama menuju Jannatul Firdaus. Berkongsi karya di http://the63s.blogspot.com.
..